889 902 965 sklep@olejznatury.pl

Najpopularniejsze mity na temat naturalnych olejów roślinnych

Chyba każdy z nas chce w przyszłości cieszyć się zdrowiem oraz witalnością. Aby za kilka lat nadal czuć się wspaniale, warto już dziś rozpocząć świadome odżywianie. To właśnie spożywane przez nas produkty mają bowiem największy wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Nieraz jednak mówi się, że pewne grupy artykułów spożywczych są niezwykle szkodliwe. Błędnie zaliczane są do nich oleje roślinne. W tym artykule przedstawimy zatem mity odnośnie naturalnych tłuszczów, które krążą po sieci, jednak zdecydowanie nie są prawdą. Sprawdź!

Mit nr 1 – tłuszcz roślinny i zwierzęcy to prawie to samo

Wśród konsumentów panuje błędne przekonanie, że tłuszcze roślinne oraz zwierzęce to niemalże takie same produkty. Warto jednak pamiętać, że jest to całkowicie co innego. Oleje wytłaczane z ziaren są przede wszystkim zdecydowanie zdrowsze. Znajdziemy w nich niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe w naprawdę dużych ilościach. Ich dostarczanie z pożywienia jest niezwykle ważne, ponieważ nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować takich substancji. W produktach odzwierzęcych niestety głównie przeważają kwasy nasycone, które mogą prowadzić do rozwoju licznych chorób. Lepiej zatem każdego dnia spożywać oleje roślinne, natomiast wyroby pochodzenia zwierzęcego przyjmować z umiarem.

Mit nr 2 – zbyt duża ilość tłuszczu w diecie powoduje problemy z cerą

Często za głównego winowajcę problemów z cerą uważa się tłuszcz. To stwierdzenie jest w pewnym sensie prawdziwe, jednak tylko w przypadku, gdy spożywamy produkty zwierzęce bądź wysokoprzetworzone. Olej roślinny tłoczony na zimno z pewnością nie będzie powodował trądziku ani innych dolegliwości skórnych. Co ciekawe, z jego pomocą możemy walczyć z takimi zmianami zarówno od środka, jak i od zewnątrz. Niektóre tłuszcze roślinne, np. olej z czarnuszki, posiadają bowiem właściwości antybakteryjne oraz łagodzące, dzięki którym nasza cera jest w stanie się zregenerować oraz oczyścić, a wszelkie wypryski są trwale usuwane z jej powierzchni.

Mit nr 3 – wszelkie tłuszcze należy wyeliminować ze swojej diety

Osoby, które chcą cieszyć się piękną i smukłą sylwetką, niezwykle często niemalże całkowicie eliminują tłuszcze ze swojej diety. Niestety jest to bardzo duży błąd. Są to bowiem substancje, dzięki którym do naszego organizmu dostarczane są cenne składniki odżywcze. Dodatkowo rozpuszcza się w nich większość witamin, które automatycznie są lepiej przyswajane. Zaleca się zatem, aby kobiety spożywały dziennie ok. 70 g tłuszczu, natomiast mężczyźni – 80 g. Ilości te mogą zmieniać się w zależności od tego, jaka dieta jest nam potrzebna, jednak nigdy nie powinniśmy dopuścić do sytuacji, kiedy to przestaniemy całkowicie spożywać np. zdrowe oleje roślinne.

Mit nr 4 – dieta ketogeniczna to najgorsze, co możemy dla siebie zrobić

Bardzo dużo nieprawdziwych informacji krąży również wokół diety ketogenicznej. Jej główne założenia sugerują, by całkowicie wyeliminować z jadłospisu węglowodany i zastąpić je tłuszczami. Dzięki temu w organizmie zaczynają wytwarzać się cząsteczki, które stanowią “paliwo” dla wszelkich komórek naszego ciała. Energię czerpiemy zatem głównie z nich, a nie z glukozy. W ten sposób minimalizujemy ryzyko rozwoju cukrzycy czy otyłości. Często jednak mówi się, że takie odżywianie to najgorsze, co możemy dla siebie zrobić. Pamiętajmy mimo wszystko, że każda dieta ma swoje wady i zalety. Nie możemy zatem jednoznacznie stwierdzić, że akurat ta jest wyjątkowo zła. Wszystko zależy bowiem od naszych indywidualnych potrzeb. Skorzystajmy zatem z porady specjalisty, by dowiedzieć się, czy dieta keto jest dedykowana właśnie nam. Nie krytykujmy też bezwzględnie osób, które na nią przechodzą.

Mit nr 5 – olej powoduje choroby układu sercowo-naczyniowego

Tłuszcze zwierzęce mogą oczywiście powodować liczne choroby układu krążenia. Inaczej będzie jednak w przypadku naturalnych olejów roślinnych. Zawarte w nich kwasy tłuszczowe, witaminy oraz minerały dbają bowiem o nasz organizm od środka. W znacznym stopniu przyczyniają się do obniżenia poziomu złego cholesterolu we krwi oraz zapobiegają rozwojowi miażdżycy i innych poważnych schorzeń. Musimy jedynie sięgać po oleje nierafinowane i pamiętać, by nie przekraczać spożycia ich dziennej zalecanej dawki. 

Mit nr 6 – małe dzieci nie powinny spożywać oleju

Organizm małego dziecka potrzebuje nieco innych składników odżywczych niż ciało dorosłego człowieka. Nie jest to jednak jednoznaczne z tym, że maluchy nie mogą spożywać tłuszczów. Oczywiście warto stopniowo wprowadzać je do diety swojej pociechy, jednak musimy przy tym zachować umiar. Jedna czy dwie łyżeczki oleju roślinnego dziennie z pewnością nie zaszkodzą naszemu maluchowi, a nawet mogą przyczynić się do poprawy jego zdrowia oraz odporności.

Szukasz oleju, który można wprowadzić do diety swojej pociechy? Sprawdź "Jaki olej wybrać dla swojego dziecka?"

Mit nr 7 – kobiety w ciąży obowiązkowo muszą zrezygnować z oleju

Wiele mówi się o tym, że olej jest szkodliwy dla kobiet będących w ciąży, dlatego należy całkowicie z niego zrezygnować. Po raz kolejny pamiętajmy jednak, że wszystko zależy od jego rodzaju. Niektóre oleje posiadają bowiem zbyt dużą ilość kwasów tłuszczowych, które mogą wpłynąć negatywnie na płód. Dodatkowo np. tłuszcz wytwarzany z czarnuszki ma właściwości rozkurczowe, a więc może spowodować przedwczesny poród czy poronienie. Spożycie naturalnych olejów roślinnych należy zatem dokładnie skonsultować ze swoim lekarzem, jednak nie eliminujmy tego składnika całkowicie ze swojej diety.

 

Zastanawiasz się, jaki olej będzie najlepszy dla kobiet w ciąży? Skorzystaj z naszego poradnika!

Mit nr 8 – olej kokosowy szkodzi zdrowiu

Wokół oleju kokosowego krążyło wiele teorii spiskowych twierdzących, że jest to tłuszcz, który może powodować bardzo poważne problemy zdrowotne. Liczne badania wykazały jednak, że taki produkt ma wiele drogocennych właściwości. Przede wszystkim znajdziemy w nim witaminę C, E oraz B, wapń, żelazo, potas, magnez, a także nasycone i nienasycone kwasy tłuszczowe. Dzięki temu wyrób ten ma działanie przeciwpróchnicze, antybakteryjne oraz antywirusowe. Dodatkowo regularne spożycie oleju kokosowego wspomaga pracę mózgu, zapobiega zatruciom pokarmowym oraz dba o nasz układ krążenia. Możemy zatem śmiało sięgać po ten produkt, bez większych obaw o swoje zdrowie. Co więcej, tłuszcz ten znajduje szerokie zastosowanie w kosmetyce. Świetnie nawilża, regeneruje oraz łagodzi stany zapalne skóry.

Mit nr 9 – olej nakładany na skórę może pogorszyć jej stan

Naturalna pielęgnacja ciała olejami jest ceniona przez wielu z nas. Większość osób ma jednak pewne obawy, jeśli chodzi o nakładanie tłuszczów roślinnych na twarz. Boimy się bowiem, że taki produkt może zapchać nasze pory, powodując tym samym nieestetyczne zmiany oraz zaskórniki. Musimy jednak pamiętać, że oleje polecane do stosowania na cerę są całkowicie bezpieczne. Olej z czarnuszki działa bowiem przeciwstarzeniowo, tłuszcz lniany łagodzi wszelkie niedoskonałości, a wyrób z ostropestu wspaniale nawilża. Możemy zatem śmiało korzystać z ich dobrodziejstwa. Profilaktycznie obserwujmy jednak zachowanie swojego naskórka i w razie jakichkolwiek problemów sięgnijmy po poradę specjalisty.

Mit nr 10 – olej roślinny dostarcza nam jedynie dużych ilości tłuszczu

To, że olej roślinny dostarcza nam sporych ilości tłuszczu, jest oczywiście prawdą. Pamiętajmy jednak, że produkt nierafinowany jest bogaty także w inne składniki odżywcze, takie jak wspomniane wcześniej niezbędne dla człowieka nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy oraz minerały. Spożywając taki olej dbamy zatem o swoje ciało niemalże kompleksowo. Śmiało róbmy zatem zapasy i zadbajmy o to, by w naszej kuchni znalazło się przynajmniej kilka różnych rodzajów oleju roślinnego tłoczonego na zimno.

Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl