Z okazji wprowadzenia nowej możliwość dostawy do punktu obsługi lub automatu DPD Pickup

przez cały LUTY obowiązuje DARMOWA DOSTAWA dla tej opcji.

Na pozostałe formy dostawy, darmowa dostawa obowiązuje od 159 zl.

Ziarna a zespół jelita drażliwego

Ziarna a zespół jelita drażliwego

Zespół jelita drażliwego odbiera Ci komfort życia? Szukasz sprawdzonych porad i skutecznych rozwiązań? W tym przypadku właściwa dieta jest kluczem do zdrowia. Co można jeść, a czego unikać? Sprawdź! 

Zespół jelita drażliwego - objawy

Twój brzuch często robi się wzdęty jak piłka, odczuwasz ból i masz wrażenie, że jesteś pełny nawet po niewielkim posiłku? Dodatkowo masz zaburzony rytm wypróżnień, a biegunki pojawiają się na zmianę z zaparciami? Jeśli stwierdzasz u siebie te objawy, powinieneś udać się do lekarza, bo najprawdopodobniej cierpisz na zespół jelita drażliwego. Pocieszające jest to, że choroba nie zagraża życiu, a jeśli szybko przejdziesz na odpowiednią dietę, ibs nie będzie utrudniać Twojego życia. 

Dieta przy ibs

W przypadku tego schorzenia najlepiej w pierwszej kolejności udać się do lekarza, a potem do dietetyka, który rozpisze właściwie dobraną dietę. Jest jednak kilka uniwersalnych zasad:

 

  1. Jeśli częściej cierpisz z powodu zaparć, najistotniejsze będzie dostarczenie do organizmu sporej ilości błonnika, zarówno rozpuszczalnego jak i nierozpuszczalnego. Kluczowe będzie więc włączenie do diety większej ilości warzyw i grubych, nieprzetworzonych kasz. 
  2. Gdy cierpisz na wzdęcia i biegunki najlepiej ograniczyć dostarczanie błonnika i postawić na lekkostrawne produkty, a także soki owocowe i warzywne.  
  3. Zrezygnuj ze spożywania tłustych potraw mięsnych i wędlin, takich jak podroby, pasztety, konserwy mięsne, gęsi i kaczki. Raczej unikaj smażenia, a jeśli już musisz, wybierz masło klarowane lub dobry olej roślinny. 
  4. Włącz do jadłospisu zdrowe oleje roślinne, takie jak na przykład olej lniany tłoczony na zimno albo naturalny olej z wiesiołka.
  5. Wyeliminuj z diety albo mocno ogranicz spożywanie produktów wzdymających i fermentujących - cebulę, czosnek, kukurydzę, ziemniaki, jajka, kapustę, grzyby, rośliny strączkowe, paprykę i orzechy.
  6. Zamień słodkie przekąski na owoce świeże lub suszone. 
  7. Zrezygnuj z mleka i jogurtów. Wielu osobom pomaga zamiana na napój roślinny oraz spożywanie napojów fermentowanych, na przykład kefir czy ayran. 
  8. Kawa i herbata także mogą potęgować wzdęcia i bóle brzucha, ponieważ zawarte w nich substancje (kofeina lub teina) zwiększają kurczliwość mięśniówki jelita cienkiego.
  9. Zrezygnuj z alkoholu.  
  10. Uważaj na to, co popijasz w ciągu dnia. Postaraj się pić więcej dobroczynnych ziół i wody. 
  11. Stosuj naturalne probiotyki. W leczeniu zespołu jelita drażliwego pomocne będą „przyjazne bakterie jelitowe,” które znajdziesz między innymi w zakwasie buraczanym i kefirze. 
  12. Unikaj mocnego doprawiania potraw i przypraw zawierających glutaminian monosodowy. Wybieraj naturalne mieszanki ziołowe.

picie zakwasu z buraków na ibs

Wypróbuj zakwas z buraków na zespół jelita drażliwego!

Nasiona chia a zespół jelita drażliwego

Kiedy planujesz posiłki, postaraj się uwzględnić w nich jak najwięcej tak zwanych superfoods, takich jak nasiona chia, które zawierają więcej wapnia niż mleko i więcej żelaza niż szpinak. Dodatkowo, nie do przecenienia jest w nich wysoka zawartość kwasów omega-3, białka, witamin z grupy B, a także minerałów, czyli potasu, fosforu i magnezu. Zawierają również sporo błonnika pokarmowego, więc sprawdzą się idealnie w przypadku pacjentów, u których najczęstszą dolegliwością są zaparcia. 

Nie będą jednak odpowiednie dla osób, u których częściej występują biegunki, właśnie z uwagi na dużą zawartość błonnika. Jeśli nie chcesz z nich rezygnować, możesz dodawać je w niewielkich ilościach do chleba lub sałatek. 

Siemię lniane a jelito drażliwe

Drugim przykładem cennych nasion należących do superfoods jest siemię lniane. To doskonałe źródło błonnika. Prócz tego siemię lniane to skarbnica cennych witamin z grupy B, a także wapnia, żelaza, magnezu i fosforu. 

Picie siemienia lnianego - na co pomaga? 

Siemię lniane polecane jest przy chorobach jelit, szczególnie w przypadku zespołu jelita drażliwego. Regularne jedzenie nasion lnu reguluje cykl wypróżnień, zapobiega zaparciom, a dodatkowo spowalnia wchłanianie cukru do krwi. Poprawia także stan mikroflory i wspiera wchłanianie składników odżywczych. 

Zespół jelita drażliwego to szereg nieprzyjemnych i bolesnych objawów. Jednak przy odpowiednim żywieniu można uniknąć wielu dolegliwości. Pamiętaj, że dieta przy ibs powinna być dobrana do typu schorzenia, dlatego najlepiej zacznij obserwować swoje ciało i notować czy częściej cierpisz na zaparcia, czy też dokuczają Ci biegunki. Na zaparcia najlepiej pomoże  picie siemienia lnianego lub jedzenie nasion chia. Zajrzyj na olejznatury.pl, gdzie znajdziesz więcej zdrowych produktów i cennych rad na temat żywienia.    

Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl